Jo vuonna 1907 Helsingin järjestyssäännöissä annettiin määräys säännöllisistä katsastuksista. Viikko sen jälkeen, kun järjestyssäännöt tulivat voimaan 22.7.1907, niissä todettiin:
”(---) että, insinööri Fredrik Vilhelm Lindroosin, joka asuu talossa N:o 3 Rauhankadun varrella ja tavataan joka päivä asunnossaan klo 9 – 10 a.p., on Maistraatti määrännyt automobiilien asiantuntevaksi tarkastusmieheksi”
Joulukuun 9. päivänä vuonna 1914 perustetaan ensimmäinen vakituinen katsastusmiehen toimi Helsinkiin. Se on samalla ensimmäinen vastaava toimi Suomessa. Nyt pätevyysvaatimuksiin oli selkeästi kirjattu:
”(---) että hakijalla on sekä teoreettinen että käytännöllinen sivistys moottori- ja automobiilialalla sekä kykenee ajamaan erimallisilla kaupungissa esiintyvillä automobiileilla.”
Kun autojen ja moottoripyörien katsastus tuli koko maassa pakolliseksi 1.10.1922 saman vuoden toukokuun 18. päivänä annetulla valtioneuvoston päätöksellä, oli Suomi kansainvälisestikin katsottuna edelläkävijä. Suomi oli ensimmäisiä maita maailmassa, joissa ajoneuvojen katsastus perustui yhtenäiseen valtakunnalliseen järjestelmään.
Katsastusmiesten ensimmäisissä ohjesäännöissä vuonna 1926 annettiin tarkemmat ohjeet katsastusmiehille katsastusten suorittamisesta. Näiden ohjeiden mukaan katsastusmiesten tuli huolellisesti ja oikeudenmukaisuutta noudattaen suorittaa työtehtävänsä.
Lue lisää:
Jokainen vuosikymmen on tuonut mukanaan uusia asioita
Kaiken takana on tavoite turvallisesta liikkumisesta
Teemapäivä A-Katsastus-asemilla 14.10.2022