1930-luvulla yhtenäistettiin koulutusvaatimuksia ja sitä seuranneet sotavuodet toivat omat haasteensa, kun sekä ammattilaisista että ajoneuvojen korjaamiseen tarvittavista osista oli pulaa kotirintamalla. Moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta luovuttiin sotien jälkeen.
Vuonna 1966 otettiin käyttöön ensimmäinen koneellinen katsastusautonnosturi, mikä oli iso askel teknisessä mielessä. Vastuu koko katsastustoimesta siirtyi pari vuotta myöhemmin Autorekisterikeskukselle. Iso muutos oli myös katsastusten asteittainen siirtyminen ulkoa niitä varten rakennettuihin tiloihin 1970-luvulla. Seuraavat vuosikymmenet todistivat koko katsastustapahtuman uudistumisen laitteistoja myöten.
Iso muutos alalle oli toimialan vapauttaminen kilpailulle 1994. Tuolloin valtion liikelaitoksella oli 77 katsastusasemaa. Nykyään Suomessa toimii yli 500 katsastusasemaa.
Keväällä 2018 voimaantullut lakimuutos poisti ajoneuvoilta tarkasti rajatun ajanjakson, milloin ajoneuvo tulee katsastaa ja nykyisin ajoneuvon voi katsastaa milloin tahansa. Muutos helpottaa olennaisesti esimerkiksi huollon ja katsastuksen yhdistämistä.
Samassa yhteydessä tuli muutos myös katsastusväleihin. Henkilö- ja pakettiautojen ensimmäinen katsastus on suoritettava viimeistään sinä päivänä, kun käyttöönottopäivästä on kulunut neljä vuotta (aiemmin kolme vuotta). Sen jälkeen katsastus tehdään kahden vuoden välein siihen asti, kunnes käyttöönottopäivästä on kulunut kymmenen vuotta. Kymmenvuotiaat ja sitä vanhemmat henkilö- ja pakettiautot katsastetaan edelleen vuoden välein.
Lue lisää:
Autokatsastus 100 vuotta Suomessa
Kaiken takana on tavoite turvallisesta liikkumisesta
Teemapäivä A-Katsastus-asemilla 14.10.2022